بیانیه دستگیری وجیهه الحویدر و فوزیه العیونی و آزار فعالان حقوق بشر در عربستان سعودی

در ۱۵ ژوئن ۲۰۱۳، مدافعان حقوق بشر خانم وجیهه الحویدر و خانم فوزیه العیونی توسط دادگاه منطقه ای در الخبر به ده ماه حبس محکوم شدند که پس از آن نیز به مدت دو سال ممنوع السفر خواهند بود. این مدافعان حقوق بشر در تاریخ ۷ ژوئن ۲۰۱۱ دستگیر شده و به اتهام تلاش برای دخالت در روابط زناشویی بین زن کانادایی و شوهر سعودی خود زندانی شدند.

وجیهه الحویدر و فوزیه العیونی به مدت طولانی برای حقوق زنان در عربستان سعودی و حمایت از زنان قربانی خشونت های خانگی مبارزه میکرده اند. آنها عضو فعال کمپین حقوق زنان “کشور من” بوده و نیز خواستار اعطا حق رانندگی خودرو به زنان هستند.

این مدافعان حقوق بشر در ۷ ژوئن ۲۰۱۱ پیامکی دریافت کردند که در آن گفته شده بود یک زن و سه فرزندش زندانی شده اند، به آنها غذا داده نمی شود و شوهر این زن آنها را مورد خشونت و اذیت قرار داده است.

این مدافعان حقوق بشر مقداری مواد غذایی به آن خانه بردند اما مطلع شدند که شوهر به منظور به دام انداختن آنها این پیامک را فرستاده بود. پلیس این مدافعان حقوق بشر را به اتهام تلاش برای قاچاق آن زن و بچه هایش به سفارت کانادا در ریاض دستگیر کرد.

این مدافعان حقوق بشر از این اتهامات تبرئه شدند، اما تحت قانون شریعت به جرم “تخبیب” (تحریک یک زن به سرپیچی از دستور شوهرش) محکوم گشتند. این حکم برای زنان و زنان مدافع حقوق بشر در عربستان سعودی صادر می شود. زنان به شدت وابسته به سرپرستان مرد خود هستند و باید برای ورود به ساختمان های دولتی و دادگاه ها یکی از بستگان مرد با آنها باشد.

وجیهه الحویدر و فوزیه العیونی با صدور بیانیه ای در ۱۵ ژوئن ۲۰۱۳ بیان کردند که انگیزه شکایت مطرح شده علیه آنها بدخواهانه بوده و هدف آن ساکت کردن آنها و متوقف کردن کارشان در دفاع از حقوق بشر و حقوق زنان بوده است.

در این بیانیه به طور خاص شرح داده شده است که امیر منطقه شرقی این پرونده را بررسی کرده و تصمیم گرفته که آن را مختومه کند. این دو مدافع حقوق بشر اعلام کردند که درخواست تجدید نظر خواهند کرد

- See more at: http://www.frontlinedefenders.org/node/23074#sthash.ck5fjVzc.dpuf

 Statement on the arrest of Wajeha Al-Huwaider and Fawzia Al-Oyouni and the persecution of human rights activists in Saudi Arabia

پاسخ دهید