یک پزشک٬ اولین محکوم عمل مجرمانه ناقص‌سازی جنسی در بریتانیا

برای نخستین بار درانگلیس محاکمه‌ای در چارچوب قانون منع ناقص‌سازی جنسی برگزار شد. در این دادگاه دکتر دانسون دارماسنا ۳۱ ساله از بیمارستان ویتینگ‌تون در شمال لندن و مرد دیگری به نام حسن محمد ۴۰ ساله به دلیل اقداماتی که پس ازتولد یک نوزاد در بیمارستان در سال ۲۰۱۲ انجام دادند محکوم شدند. به نظر می‌رسد که دکتر با تشویق آقای محمد دست به این اقدام زده‌است.

الیسون ساندرز یک مقام مسئول در نها دادگا‌ه‌های عمومی اعلام کرد: این نهاد از پلیس خواسته‌است شواهد خود برای این پرونده ناقص‌سازی جنسی را به دادگاه ارائه دهد ارائه دهد. مطابق این پرونده در نوامبر ۲۰۱۲ دکتری در بیمارستان ویتینگتون درلندن ختنه‌ای را که قبلا بر روی یک بیمار توسط خود او انجام شده بود را ترمیم کرده‌است. با توجه به شواهد موجود من باور دارم که به نفع جامعه است که دکتر دانسون دارماسنا به اتهام نقض قانون ممنوعیت ناقص‌سازی جنسی مصوب ۲۰۰۳ محاکمه شود. من معتقدم که حسن محمد نیز بایدهم  به اتهام تشویق آگاهانه برای عمل ناقص‌سازی جنسی و هم معاونت و معاضدت در جرم محاکمه و مجازات شود. او اضافه کرد دکتر دارماسنا و حسن محمد در دادگاه وست‌مینیستر در ۱۵ آوریل حاضر خواهندشد.

دادستان‌ها می‌گویند علاوه بر این مورد، چهار پرونده دیگر نیز به زودی رسیدگی خواهندشد که یک مورد آن جدید و سه مورد هم پرونده‌های قدیمی هستند که قبلا به دلیل فقدان شواهد کافی قرار منع تعقیب صادر شده بود اما هم اکنون تصمیم به رسیدگی مجدد آنها گرفته شده‌است. یکی از این موارد قدیمی درباره مردی است که با تلفن امداد قربانیان ناقص‌سازی جنسی تماس گرفته و خواهان ختنه دختران خود شده‌بود. پرونده جدید هم مربوط به پدر و مادری است که دختر خود را برای انجام عمل ناقص‌سازی جنسی از کشور خارج کرده بودند. وی توضیحات بیشتری در مورد پرونده‌های دیگر نداد.

ناقص‌سازی جنسی از سال ۱۹۸۵ در بریتانیا ممنوع شده و از سال ۲۰۰۳ مجازات آن از ۵ سال زندان به ۱۴ سال زندان افزایش پیدا کرد. مطابق یک گزارش، در سال گذشته ۱۰۰ هزار زن در بریتانیا تحت این عمل غیرقانونی قرار گرفته‌اند. بعضی از قربانیان این عمل سن کمتر از ۱۰ سال داشته‌اند. یکی از مقامات سازمان حفاظت از کودکان در این باره گفت: این خبر بسیار خوبی در مسیر مبارزه با عمل ناقص‌سازی جنسی است. خقیقت این است که در تمام ۳۰ سال گذشته علیرغم ممنوعیت این کار، هیچ حکمی که کسی به این دلیل محکوم شود صادر نشده‌استو این محاکمه پیام قدرتمندی به جامعه خواهدداد. ناقص‌سازی جنسی یک مساله سلامت عمومی است که نیازمند همکاری‌های گسترده‌تز از طرف متخصصان سلامت، آموزش و پلیس است. ما از تمام کسانی که دغدغه خمایت از کودکان دارند می‌خواهیم تا در صورت مشاهده چنین مواردی با شماره تلفن پیش‌بینی شده برای امداد قربانیان ناقص‌سازی جنسی تماس بگیرند.

یک مقام ارشد پلیس هم می‌گوید آنها به صورت جدی به دنبال کشف این گونه جرایم و بازداشت مرتکبین ناقص‌سازی جنسیتی هستند. ناقص‌سازی جنسیتی یک عمل وحشیانه است که جایی در بریتانیای مدرن ندارد. پلیس خود را متعهد می‌داند با همکاری نزدیک با دستگاه‌های متولی سلامت، مدارس و کالج‌ها، سازمان‌های خدمات اجتماعی و دیگر نهادهای مرتبط  در این خصوص افرادی را که در خطر چنین عملی هستند نجات دهد. محاکمه افرادی که مرتکب چنین اقدام وحشیانه و منسوخ شده‌ای می‌شوند بیانگر جدیت ما در تعقیب متخلفان وحمایت از قربانیان است (دردآور است که برخی از این قربانیان بسیار هم کم سن و سال هستند) و نشان دهنده عزم ما برای ریشه‌کن کردن این جنایت است.

 ن.ا.

Doctor becomes first person in Britain charged with performing a Female Genital Mutilation procedure

Tags: , , ,

پاسخ دهید