ایران: قتل ناموسی زعفران محمدی

در ۸ مارس روز جهانی زن «زعفران محمدی» فرزند «عبدالله» اهل روستای «هزارخانی» از توابع شهرستان «سروآباد» مریوان مقابل دیدگان مردم و با استفاده از اسلحه‌هایی که در دست خانواده او بود, کشته شد. گزارشگر ANF توانست جزئیات بیشتری از نحوه به قتل‌ رساندن این زن بدست آورد.

«زعفران محمدی» فرزند عبدالله اهل روستای «هزارخانی» از توابع شهرستان سروآباد مریوان در شرق کردستان  دارای ۵ فرزند بوده و مقابل دیدگان اهالی روستا توسط خانواده‌اش کشته می‌شود.

زعفران محمدی در دوران جوانی با مردی ازدواج می‌کند و صاحب ۵ فرزند می‌گردد. خانواده او به لحاظ مالی بسیار در مضیقه بوده‌اند. شوهر زعفران نسبت به او بدگمان می‌گردد و همین امر باعث می‌شود که به او اجازه ندهد از خانه خارج شود و یا به خانه بستگان و حتی خواهر و برادرانش برود. حتی اجازه نداده به خانه خواهرش که ازدواج کرده‌بود, برود که در نهایت باعث می‌شود که زعفران از شوهر خود طلاق بگیرد.

زعفران مدتی پس از  طلاق تصمیم به ازدواج با فردی دیگر می گیرد.که با ممانعت جدی خانواده‌ پدرش روبرو می‌شود. زعفران و مردی که قصد ازدواج با او داشت را تهدید می کنند که ازدواج نکنند. پس از مدتی زعفران با آن مرد فرار می‌کند و به روستای «سیف سفلی» از توابع مریوان می‌روند.

پس از یک هفته خانواده زعفران آنها را پیدا می کنند، مرد موفق به فرار می‌شود اما زعفران را به خانه پدرش در روستای «هزارخانی» بازمی‌گردانند.

خانواده زعفران پس از اینکه او را به روستای زادگاهش هزارخانی باز می‌گردانند مقابل دیدگان اهالی او را می‌کشند و مردم را تهدید می‌کنند که هر کس از آنها ممانعت کند او را هم می‌کشند.

عدم برگزاری مراسم خاکسپاری

بنا به گزارش فرات،  پس از کشتن زعفران حتی مطابق دستورات دینی و آداب و رسوم اجتماعی با پیکر او برخورد نمی‌کنند و بدون شستن پیکرش او را به خاک می‌سپارند.

هنوز هیچ مرجع رسمی و دولتی در زمینه قتل زعفران اقدامی نکرده است.

منبع: فرات

Tags: , , , ,

1 پاسخ به “ایران: قتل ناموسی زعفران محمدی”

  1. [...] چندی پیش نیز زعفران محمدی، اهل مریوان،  به دست خانواده خود با شلیک گلوله به قتل رسید و پرونده قتل  او توسط مقامات قضایی ایران پیگیری نشد. [...]

پاسخ دهید