ایران: تسهیلات مسکن برای زنان متاهل، تنها با رضایت نامه شوهر

در کنار تبعیضات قانونی،  بسیاری  از رویه های اجرایی، بخشنامه ها و تبصره ها نیز حقوق شهروندی زنان را نقض می کنند.  گاهی “تجرد” موجب محرومیت زنان از تسهیلاتی میشود که برای متاهلان است و گاه “تاهل” موجب محرومیت است چرا که زن متاهل یعنی این که سرپرست دارد و اگر تسهیلاتی قرار است تعلق بگیرد متعلق به شوهر است  و یا شوهر در اولویت است.

پروژه مسکن مهر از اقداماتی بود که دولت احمدی نژاد برای خانه دار شدن ارزان قیمت تمام ایرانیان فاقد مسکن انجام داده بود، اما پس از آن که زنان بسیاری برای این مسکن ها ثبت نام کردند ورق برگشت و “ایرانیان” به “مردان ایرانی” منحصر شد.

در ابتدا زنانی که  برای دریافت مسکن مهر  اقدام به ثبت نام کرده‌ بودند با خبری جدید مواجه شدند؛ این که “باید خانه‌های خود را بنام همسرانشان کنند”؛ تصمیم وزیر راه و شهرسازی که به تمام شرکت‌های عمران ساخت مسکن مهر  ابلاغ شده و این شرکت‌ها نیز با ارسال اس ام اس‌ از بانوانی که صاحب‌خانه شده‌اند خواسته است تا سند خانه‌ها را بنام همسرانشان کنند. براساس بخشنامه جدید وزارت راه و شهرسازی، زن نمی‌تواند مالک مسکن مهر باشد و اسم همسر او باید به عنوان مالک در سند ثبت شود.
زنان سرپرست خانوار (زنانی که همسرشان فوت کرده یا زنان مطلقه) تنها در صورت داشتن سن  بالای ۳۵ سال می توانند از تسهیلات مسکن مهر بهره مند شوند. در واقع زنان مطلقه و بیوه زیر ۳۵ سال،  و زنان مجرد به طور کل،  ازاین تسهیلات محرومند. در برخی نقل قول ها نیز گفته شد زنان مجرد  کارمند بالای ۳۵ سال نیز می توانند برای مسکن مهر ثبت نام کنند.

35 سال سن

همچنین  متقاضیان زن متاهل،  باید تعهد نامه محضری از طرف شوهر ارائه کنند مبنی بر پذیرش شرایط واگذاری مسکن مهر به همسر و  از مزایا و امکانات مسکن مهر منفردا یا مشترکا  برخوردار شوند.

 

Copy (2) of مسکن 2

و اما این “تعهد نامه محضری از طرف شوهر مبنی بر پذیرش شرایط واگذاری” چیست؟ چنان که در تصویر این بخشنامه مشاهده میشود، مردان با امضای این تعهدنامه حق برخورداری خود از تسهیلات مسکن را واگذار می کنند. در نتیجه به خاطر این شرط  که “یا زن می تواند از تسهیلات مسکن مهر استفاده کند یا شوهر”، مردان بسیاری حاضر به امضای این تعهدنامه نمی شوند و به این ترتیب حکومت و مردان مشترکن، زنان را از مالکیت این مسکن ها محروم می کنند.

 

Copy of مسکن مهر

 

متن غیرمعمول  و غیرحقوقی تعهدنامه به شرح زیر است:

اینجانب .. فرزند … به شماره شناسنامه … صادره از …  ساکن .. به موجب سند نکاحیه شماره … مورخ … همسر دائمی و قانونی خانم  … فرزند … به شماره شناسنامه … می باشم و با اقرار به وحدانیت خداوند متعال و رسالت پیامبر اسلام (ص) و اقرار به جمیع اقاریر شرعیه در صحت و سلامت کامل عقلی و بدون اکراه و اجبار رضایت کامل خود را مبنی بر واگذاری مسکن مهر به نام همسرم خانم … با علم و اطلاع از این امر که استفاده مشارالیه سبب اسقاط حق اینجانب در استفاده از تسهیلات زمین و مسکن در آتیه خواهد گردید را اعلام می دارم و به موجب این سند رسمی حق هرگونه ادعا و اعتراض آتی چه در مراجع قضایی و غیرقضایی را از خود سلب و ساقط می نمایم و در صورتی که تحت هر عنوان اینجانب یا حتی همسرم ادعایی در این خصوص در آینده داشته باشد چنین ادعایی خلاف نص قوانین معمول به می باشد و چنین ادعایی به هیچ وجه قابلیت استماع را ندارد. شایان ذکر است اداره کل راه و شهرسازی هیچ گونه مسئولیتی در این خصوص نداشته و اینجانب مسئول هرگونه تالی فاسد آن می باشم.

 

تصویر کامل نامه ها:

مسکن 2مسکن مهر

Tags: , , , ,

1 پاسخ به “ایران: تسهیلات مسکن برای زنان متاهل، تنها با رضایت نامه شوهر”

  1. Raheemullah Ahmadzai می‌گه:

    من فکر میکنم که دولت ایران یک کار خوب کردکه همه بدبختی از ایران گم شود چرا که زن میخواهد یک دوست داشته باشد همرای شوهر خود جنجال کند شوهر از حق خانه محروم میشود

    من از دولت ایران تشکر میکنم که این نامه برای وزارت شهرسازی ایران ارسال کرد موافق باشید

پاسخ دهید