ایران: دستور وزیر نفت برای رفع تبعیض از زنان

بر اساس دستوری که بیژن نامدار زنگنه ارسال کرده است و در صفحه فیس بوک خود هم منتشر کرده، معاونت توسعه سرمایه انسانی و مدیریتی وزارت نفت موظف شده است که هرگونه تبعیض و محدودیت اعمال شده علیه استخدام زنان را برطرف کند. وزیر نفت با بیان این که از طریق پیام هایی دریافتی در شبکه های اجتماعی برای اصلاح امور وزارت نفت تلاش می کند، اضافه کرده است که یکی از این موضوعات «مشکلات و مصائب بانوان محترم و توانمند کشور جهت همکاری با وزارت نفت» بوده است که دستور رفع این موانع را داده است. البته همچنان یک استثنا برای استخدام زنان قائل شده است که با واکنش منفی کاربران فیس بوک روبرو شد و از او خواسته شد که رفع تبعیض را تمام و کمال انجام دهد و از همان کلیشه های جنسیتی برای محرومیت زنان استفاده نکند.

نفت

متن این حکم  به شرح زیر است:

«جناب دکتر سلحشور

معاون محترم توسعه سرمایه انسانی و مدیریت

بنا به گزارش های رسیده، متاسفانه برای جذب بانوان به صنعت نفت محدودیت هایی اعمال شده که این محدودیت ها علاوه بر اینکه خلاف حقوق اساسی شهروندان و قوانین جاری کشور است، به هیچ وجه منطقی و قابل دفاع نمی باشد. لذا بدین وسیله مقرر می دارد که در مقررات و فرآیند پذیرش نیروی انسانی برای صنعت نفت و یا دانشگاه صنعت نفت جز در مورد شغلهای اقماری (که عهده داری آن ها کاملاً در مخالفت با مسوولیتهای خانوادگی خانمها میباشد)، در هیچ مورد دیگری، نباید تبعیض جنسیتی برای خانمها اعمال شود.

معاونت منابع انسانی مکلف است ظرف مدت ۱۰ روز پیشنهاد اصلاح و تغییر همه مقرراتی را که به موجب آنها چنین محدودیتهایی اعمال میشود، به اینجانب ارایه نماید. به علاوه، فوراً در تمامی سمتهایی که در شرایط احراز آنها شرط جنسیتی اعمال شده (به جز مورد مستثنی شده بالا) رفع تبعیض شود. ضمنا اگر مواردی از گزینش نیرو در جریان است که در آن محدودیت برای پذیرش خانمها اعمال شده، این موارد نیز فعلاً تا اخذ تصمیم و اصلاح رویه متوقف گردد»

منبع: خبرگزاری تدبیر

Tags: , , ,

پاسخ دهید