نیجریه : مجلس سنا اصلاحیه محدودیت سن ازدواج را لغو کرد

 اخیرا، مجلس سنای نیجریه در جهت حذف یکی از بندهای موجود در قانون اساسی که به دختران زیر ۱۸ سال اجازه ازدواج می داد اصلاحیه ای را پیشنهاد نمود و تصویب کرد که بر آن اساس  در صورت ازدواج دختران زیر ۱۸ سال تابعیت نیجریه ای آنها از بین میرود.

 به رسمیت شناخته شدن ازدواج زیر ۱۸ سال، موضوع بررسی و انتقاد غیررسمی  بسیاری از تشکل های زنان در گذشته بوده است. اصلاحیه اخیر بر این منطق مبتنی بود که دختران زیر ۱۸ سال توانایی تصمیم گیری در مورد ازدواج را ندارند. با در نظرگرفتن این فرضیه، مجلس سنا این اصلاحیه را مطرح و تایید نمود

 اخیرا، یک سناتور(یریما)، درخواست رای گیری مجدد بحث انگیزی نمود که بر اساس خواسته او،  طبق  قانون اسلامی یک زن در هر سن و سالی، بزرگسال محسوب می شود. سناتور یریما به ازدواج با دختران کم سن و سال معروف است. این رویه، موجب اعتراض های گسترده ای در نیجریه بوده است. علی رغم وجود این رویه های مخالف، رای گیری مجدد صورت گرفت و اکثریت مجلس سنا ( ۶۰ درصد موافق و ۳۵ درصد مخالف – بر طبق آمار  ” این روز” روزنامه پیشرو ملی نیجریه ) مجددا به اصلاحیه رای دادند . با وجود اینکه، تصویب یک اصلاحیه قانونی مبتنی بر کسب یک  اکثریت۲/۳   است، در حال حاضر همچنان این اصلاحیه پذیرفته نشده است.

 اگرچه  در روند حقوقی هیچ تغییری حاصل نشد، ولی بسیاری از تشکل های حمایت از حقوق زنان و حقوق بشر در مقابل شکست این اصلاحیه  و ازدواج زیر سن ۱۸ سال اعتراض نمودند. آنها تلاش خود را در جهت تصویب این اصلاحیه در مجمع ملی ادامه دادند.انجمن زنان فمینیست با صدور بیانیه ای موارد زیر را تقاضا کردند:

 ۱) مجمع ملی، در قطعنامه خود مبنی بر حذف محدودیت سن ازدواج تجدیدنظر کند.

۲) کمیسیون آفریقایی، دولت نیجریه را  به پذیرش تعهدات خود بر اساس منشور آفریقایی حقوق بشر و مردم؛ و منشور آفریقایی حقوق و رفاه کودک وادار نماید.

۳) ذات و ماهیت واقعی پروتکل منشور آفریقایی حقوق زنان در آفریقا رعایت شود.

   در افزایش سطح آگاهی در مورد ازدواج کودکان به ما بپیوندید و همچنین در راستای  تحت فشار قرار دادن مجلس سنای نیجریه برای بازگرداندن محدودیت سنی ازدواج  از طریق اطلاع رسانی گسترده این موضوع  از طریق شبکه های مربوطه خود  به ما کمک کنید.

به منظور خواندن بیانیه به صورت کامل، و برای کسب اطلاعات بیشتر در جهت راه هایی که می توانید به این طرح دعوی کمک نمایید  ، لطفا اینجا را کلیک کنید

تینا نجفی

منبع : انجمن فمینیستی نیجریه

Nigeria: The Senate revokes the amendment to marriage age limit

Tags: , , , , ,

پاسخ دهید