ایران: لغو اعزام سنگنورد زن ایرانی به مسابقات جهانی کره جنوبی به دلیل نداشتن سرپرست

فرناز اسماعیل زاده، عضو تیم ملی سنگنوردی زنان ایران، در صفحه شخصی فیس بوک خود می نویسد: “تکرار یک قصه ناتمام ! نمی دانم باید بخندم به حال این مملکت و بی برنامگی های فدراسیون یا بگریم به حال خودم ! ۵ روز مانده به اعزام تیم ملی به مسابقات جهانی کره جنوبی ( با هزینه شخصی ) از فدراسیون تماس میگیرند و خیلی راحت اعلام میکنند که خانم اکبر آبادی از وزارت ورزش به شما به عنوان تنها دختر اجازه رفتن نمیدهند! اما آقایون میتوانند بروند،  چه عدالت بی چون و چرایی ”

طبق گفته اسماعیل زاده، سرپرست زنی که قرار بود همراه او اعزام شود به دلیل مشکلات شخصی سفر خود را کنسل کرده است و در پی آن مرضیه اکبرآبادی، معاون  ورزش بانوان وزارت ورزش و امور جوانان، دستور لغو سفر این سنگنورد را صادر کرده است. امیرعضدی از استان فارس ، به دلیل قبولی در مقطع دکتری دانشگاه از همراهی با وی انصراف داده  اما به گفته فرناز از طریق تربیت بدنی استان زنجان موضوع اعزام او تحت پی گیری است و او امیدوار به این اعزام است.

کوه نیوز  در مطلبی با عنوان “صدای فرناز اسماعیل زاده باشیم” از بی توجهی فدراسیون کوهنوردی  و وبلاگهای کوهنوردی نسیت به این خبر ابراز تاسف کرده است.

سیاست کنترلی ایران درباره ورزش زنان

دولت ایران تنها در صورتی اجازه حضور زنان ورزشکار در رقابت های جهانی را صادر می کند که یک سرپرست زن به همراه آنها اعزام شود. وظیفه اصلی ابن سرپرست، کنترل دائم پوشش، رفت و امد و نیز مصاحبه های این ورزشکاران با رسانه های خارجی است و نیزجلوگیری از عکس برداری و انتشار عکس های مغایر با استاندادهای حجاب در نظام جمهوری اسلامی ایران. همچنین سرپرستان وظیفه جلوگیری از پناهنده شدن ورزشکاران را نیز بر عهده دارند.

این دومین باری است که سفر تیم زنان ورزشکار برای رقابت های بین المللی به دلیل حضور نداشتن سرپرست، لغو شده است.  اسماعیل زاده می نویسد: “   در این مدت فدراسیون هیچ اطلاعی به بنده نداده … ای کاش فقط لحظه ای تامل می کردند عواقب روحی و روانی این اقدامات نابهنگام رو برای ورزشکاری که ۷ ماه مداوم تمرینات هر روزه ی هدفداری رو دنبال کرده وقت و انرژی و هزینه گذاشته بدون هیچ چشم داشتی از مسولین و این هم نتیجه … اجازه نمیدهم زحماتم از بین بره. باید به فکر چاره بود و این پایان من نخواهد بود”

سوابق دستورات تاریخی مرضیه اکبرابادی در ورزش زنان ایران

مخالفت با ثبت رکورد الهام اصغری، اعلام باخت تیم ملی کاراته در اندونزی به دنبال دستور او مبنی بر اسلامی کردن لباس ورزشکاران، و مخالفت با تشکیل تیم ملی بسکتبال زنان از دیگر سوابق منفی اکبرابادی است.

الهام اصغری روز ۲۱ خرداد رکورد خود  در شنا در دریای آزاد را شکست و وقتی با لبخندی بر لب در پلاژ حاضر شد، شگفت‌زده شد. به او خبر دادند رکوردش قابلیت ثبت شدن ندارد چراکه چیزی به نام لباس شنای آزاد برای بانوان وجود ندارد و از این رو نمی‌توانند این رکورد را ثبت کنند. او گفت ” من با لباس غواصی، کلاه شنا، کاور و مقنعه به آب زدم و فکر نمی‌کنم هیچ‌یک از این موارد مشکلی داشته باشد. موضوع این است که من در پلاژ حسینی سیترا با انتظامات و نیروی انتظامی خانم به آب زدم و کایاک‌هایی که مرا همراهی کردند، خانم بودند. اما اعتراض او نتیجه ای در پی نداشت.

در سومین دور بازی‌های همبستگی کشورهای اسلامی “در شهر پالم بانگ اندونزی،  انتشار عکسی از تیم کاتای ایران در مسابقات روز نخست، که گردن ورزشکاران را برهنه نشان می دهد(مطابق قوانین این رشته)، واکنش مرضیه اکبرآبادی را به دنبال داشته است. معاون ورزش قهرمانی وزارت ورزش در بخش بانوان در تماس با مسئولان تیم در اندونزی خواستار حضور نیافتن باقی نفرات تیم در مسابقات یا اصلاح پوشش انها شده بود. در پی این امر ظاهرا پوشش ورزشکاران تغییر داده می‌شود. پس از برد ایران در مقابل مصر، تیم حریف به استفاده تیم ایران از پارچه ای بین کلاه و یقه خود اعتراض می‌کنند و از آنجایی که پوشش جدید بر خلاف پوشش مورد تأیید فدراسیون جهانی بوده است تیم ایران بازنده معرفی میشود.

کمپین درخواست عزل مرضیه ابادی در فیس بوک

گفتنی است در پی عملکرد ضعیف اکبرابادی در زمینه حوزه مسئولیت خود، کمپینی در فیس بوک برای عزل او از سمت معاونت ورزش زنان ایجاد شده است که بیش از ۱۰۰۰ نفر از آن حمایت کرده اند.

Tags: , , ,

پاسخ دهید