عضو ولوم، علا مورابیت، جایزه “قهرمانی” را در ضیافت “جایزه اعتماد زنان” در لندن دریافت کرد

 بنیاد توماسون رویترز[۱]: اعلام برنده جایزه اعتماد زنان

در ماه سپتامبر از شما درخواست کردیم که قهرمانان، فعالان و روزنامه نگاران حوزه ی حقوق زنان را  که با شجاعت، خلاقیت و نوع آوریشان در توسعه حقوق زنان جهان نقشی داشته اند به ما معرفی کنید و با دامنه گسترده ای از نام ها که شما برایمان فرستادید جوایز اعتماد زنان به یک واقعه جهانی حقیقی  تبدیل شد.

ما ۱۷۰ نامزد از بیش از ۱۴۰ کشور دریافت کردیم و ۳ دسامبر در پایان کنفرانس اعتماد زنان در لندن، برندگان اعلام شدند. فعال حقوق زنان اهل لیبی  “علا مورابیت[۲]” و روزنامه نگار محقق “نیها دیکسیت[۳]” جوایز زنان اعتماد ۲۰۱۳  را به خانه بردند.

ملکه نور[۴] جایزه علا مورابیت، بنیانگذار و رئیس “صدای زنان لیبی” VLM، را اهدا کرد. صدای زنان لیبی یک حرکت مردمی است که مشارکت سیاسی و اجتماعی زنان و همچینین حذف همه شکل های خشونت جنسیتی را در لیبی رواج می دهد.

مورابیت همچنین به واسطه آخرین طرح رسانه ای و آموزشی اش، “نور: آشکار سازی نگرانی های امنیتی زنان در لیبی”،شناخته شده بود.  این طرح، نگرانی های امنیتی زنان را برجسته ساخته و به بیان سوء تفاهم ها و سوء برداشت های فرهنگی از اسلام در جامعه لیبی کمک می کند.

ملکه نور بنیانگذار و مدیر بنیادهای نور الحسین و پادشاه حسین و عضو گروه مشاوره ای که جایزه را به برنده اهدا کرد، گفت: “علا بک بطور ذاتی یک رهبر است و موسسه او نتایج محسوس و عظیمی برای زنان در هر دو بعد سیاسی و اجتماعی به دست آورده است”. وی افزود: “تفکر جسورانه و نگرش بی باک علا الهام بخش همه زنانی است که معماران آینده خویش هستند”.

نویسنده برنده جایزه “ماریان پیرل[۵]” جایزه  روزنامه نگار افتخاری را به نیها دیکسیت  اهدا کرد. نیها دیکسیت یک گزارشگر محقق است که به دلیل افشای خشونت های جنسی و حقوق بشری متحمل تهدید ها و ارعاب های بسیاری شد.

دیکسیت به واسطه گزارش های مخفی افشاگرانه اش درباره ازدواج کودکان، بهره کشی جنسی، سقط جنین دختر و قتل های ناموسی در سراسر جنوب آسیا شناخته  شده بود . به تازگی دادگاه عالی هند، از گزارش های وی به منظور ایجاد تغییرات قانونی و سیاست های بنیادی استفاده کرده است مورد استفاده قرار گرفته   است.

ماریان پیرل، مدیر مسئول نشریه “آهنگی برای تغییر” و عضو گروه مشاوره ای اعتماد زنان  که جایزه را به دیکسیت اهدا کرد، گفت: “نیها یکی از متعهدترین

روزنامه نگاران جوان است”. او افزود: “شجاعت نیها و تمایل وی در بخطر انداختن زندگی اش برای گزارش نقض حقوق زنان تأثیری چشم گیر در آسیای جنوبی داشته و تا دهه های متمادی خواهد داشت”.

“مونیکا ویلا” مدیر اجرایی بنیاد توماسون رویترز گفت: “جوایز اعتماد زنان با هدف شناسایی و تشویق شخصیت های استثنایی خط مقدم حقوق زنان به طور فزاینده ای در سطح جهانی به رسمیت شناخته می شود”. او گفت: “امسال ما ۱۷۰ نامزد بسیار خوب از بیش از ۱۴۰ کشور داشتیم که دلیلی بر جهانی بودن دامنه و تأثیر این جایزه است”.

هر یک از برندگان ۵۰۰۰ دلار به عنوان تشویق برای ادامه فعالیت و ماموریت شان دریافت کردند. “جایزه قهرمانی”، توسط گروه SCA، زنان گروه رقابت اقیانوس پیمایی که بخشی از گروه SCA است و یک کمپانی جهانی تولید کننده محصولات بهداشتی و جنگلی است که آگاهی و محصولات جنسی و بهداشتی را فراهم میکند، تامین شد.

مترجم: شهره زهتابیان

Announcing the Trust Women Awards Finalists



[1] Thomson Reuters Foundation

[2]Alaa Murabi

[3] Neha Dixtit

[4] HM Queen Noor

[5]Mariane Pearl

Tags: , , , , , ,

پاسخ دهید