شبکه زنان و قوانین در جوامع مسلمان، “مادران خاوران” را نامزد دریافت جایزه حقوق بشر سازمان ملل می کند

شهریورماه،  یادآور نقطه سیاهی در تاریخ معاصر است، یاد آور اعدام های بیشمار زندانیان سیاسی در جمهوری اسلامی در دهه ۶۰٫ در بیست و پنجمین سالگرد این فاجعه تاریخی، شبکه زنان و قوانین در جوامع مسلمان (ولوم)، “مادران خاوران” را به عنوان نامزد دریافت جایزه سال ۲۰۱۳ سازملل در زمینه حقوق بشر معرفی می کند. گروه گسترده “مادران خاوران” که پایه اصلی آن در ایران است متشکل از زنانی است  که فرزندانشان که اغلب فعالان سیاسی عقیدتی بودند، توسط مقامات جمهوری اسلامی ایران  شکنجه شده و به طور مخفیانه اعدام شدند. نام این گروه برگرفته از گورستان خاوران است، جایی که  به گزارش منابع متعدد، اجساد قربانیان کشتاردهه شصت در گورهایی بی نام و نشان درآن دفن شده اند. با وجود اینکه  گورستان خاوران بارها تخریب شده است “مادران خاوران” همه ساله چندین بار به ویزه دهم شهریور ماه برای سوگواری عزیزانشان  در آن مکان گرد هم می آیند. با شهامت و برای زنده نگاه داشتن  یاد عزیزانشان سنگ و گل بصورت نمادین  در محل گورهای بی نام و نشان قرار میدهند.

کارشناسان ایران “مادران خاوران” را به عنوان گروهی پیشرو تعریف میکنند که در طول زمان با کنار گذاردن نقش سنتی مادر داغدار، پیشگام یک حرکت عدالت خواهانانه اجتماعی شده اند. این پیگیری ساده آنان باعث آگاهی هزاران ایرانی  از این فصل سیاه تاریخ خود که رژیم جمهوری اسلامی تلاش بسیاری برای فراموشی و حذف آن کرده است، شده و آنان را به تحقیق در این باره  واداشته است.

در اواخر دهه هشتاد میلادی، “مادران خاوران” تلاش کردند تا با نماینده ویژه کمسیون حقوق بشر سازمان ملل در ان زمان، رینالدو گالیندوپل، ارتباط برقرار کنند تا وی را درجریان کشتار های جمعی قرار دهند اما زمانی که درنهایت آقای گالیندوپل به ایران آمد، مقامات جمهوری اسلامی به طرق مختلف  از جمله بازداشت اعضا و برخورد های وحشیانه و خشونت آمیز با افرادی که مقابل دفتر سازمان ملل در تهران بودند، شانس ملاقات یا صحبت با نماینده ویژه را از ” مادران خاوران” گرفتند. تا امروز نه آقای گالیندوپل و نه هیچ مقام رسمی دیگری از سازمان ملل خواست های “مادران خاوران” را پیگیری نکرده اند.

زنان استثنایی این گروه مجبور بوده اند در فضایی بسیار سرکوبگرادامه مسیر دهند، درحالیکه بسیاری از آنان  تحت غیر انسانی ترین شرایط زندانی و ضرب و شتم شده اند، عده دیگری از آنان از دنیا رفته اند و پرسشی بی جواب و بی سرانجام را به جا گذاشته اند.  اعضای باقی مانده اما با عزمی راسخ و با تعهد، راه همرزمان خود را برای  بیان حقیقت ادامه می دهند.” ولوم” با افتخار “مادران خاوران” را در این مسیر عدالت خواهانه همراهی می نماید. این زنان منبع الهامی هستند برای افراد متعهد به حقوق بشر ومعتقد به شفاف سازی در قانون.

ترجمه: مریم بابایی

WLUML Nominates Iranian Women Group for UN Human Rights Prize

Tags: , , , , ,

پاسخ دهید