درخواست اقدام فوری : زهرا و علی در خطر قریب الوقوع سنگسار

سازمان «زنان و قوانین در جوامع مسلمان» (WLUML[1]) از شنیدن اینکه دو نفر در معرض خطر قریب الوقوع اعدام از طریق سنگسار در ایران هستند، بهت زده است. در سال ۲۰۱۲، زهرا پور ساعی و علی ساعی در دادگاهی در تبریز (آذربایجان ایران) به جرم زنا (زنای محصنه) محاکمه و به مرگ با سنگسار محکوم شدند . آنها درخواست تجدید نظر در مورد حکم خود را به دادگاه ارائه دادند اما این تقاضا رد و حکم توسط شعبه ۷ دیوان عالی کشور تأیید شد. در حال حاضر  آنها در معرض خطر قریب الوقوع اعدام به وسیله سنگسار هستند.

شوهر زهرا  از همسر خود به اتهام زنا شکایت کرده و فیلمی از آن دو (زهرا و علی) که آنها را در حال آمیزش نشان می داد به عنوان مدرک در دادگاه ارائه کرد. زهرا قبلا اعلام کرده در دادگاه شهادت داده بود که عمل جنسی با توافق طرفین انجام نشده و در واقع قبل از عمل به او مواد مخدر داده شده است. با این حال به شهادت او ترتیب اثر داده نشد و فیلم به عنوان مدرک مورد نیاز برای اثبات زنا تلقی شد. این حکم بر اساس بخش الف ماده ۲۶۵ قانون جزای ایران صادر شده است.

اگر چه در سال ۲۰۰۲ رئیس وقت قوه قضاییه ایران (محمود هاشمی شاهرودی) یک مهلت قانونی در توقف سنگسار اعلام کرد و جدیدترین قانون کیفری به وکلا اجازه می دهد تا حکم سنگسار را به ۱۰۰ ضربه شلاق تبدیل کنند، در نهایت حکم نهایی به قاضی واگذار شده است. مرتضی فاضل و عزیزالله رزاقی، رئیس و مشاور شعبه ۷ دیوان عالی کشور، درخواست تجدید نظر را رد کردند.

حکم سنگسار زهرا و علی به تازگی برای اجرا به دفتر ویژه ای در قوه قضائیه فرستاده شده است. منابع اذعان می کنند که بسیار محتمل است که آنها به زودی برای اجرای حکم به یک محل مخفی که به همین منظور در نظر گرفته شده است منتقل شوند .

زهرا و علی در حال حاضر در معرض خطر قریب الوقوع سنگسار شدن هستند و به کمک فوری شما نیاز دارند.

«زنان و قوانین در جوامع مسلمان» عمل خشونت آمیز  اعدام از طریق سنگسار را به شدت محکوم می کند و مقامات و قوه قضاییه ایران را به لغو این حکم فرا می خواند. ما همچنین از مقامات ایران و قوه قضائیه درخواست می کنیم که علاوه بر توقف اجرای حکم به طور کامل و مناسب ادعای زهرا در مورد اینکه مورد تجاوز قرار گرفته است را بررسی کنند.

لطفا برای کمک به متوقف کردن این اعدام قریب الوقوع و بی رحمانه با تماس با سفارت ایران در کشورهای متبوع خود و مقامات قضایی تقاضای خود برای توقف و لغو حکم اعدام را  اعلام کنید.

اطلاعات تماس با قوه قضائیه در ایران:

دفتر رئیس قوه قضائیه (آیت الله صادق آملی لاریجانی):

۰۰۹۸-۲۱-۶۶۴۰۷۰۷۰

داخلی ۲۲۷-۲۲۰

دفتر دادستان کل (حجت الاسلام محسنی اژه ای):

۰۰۹۸-۲۱-۳۳۱۱۸۵۷۵

۰۰۹۸-۲۱-۳۳۹۱۷۰۰۶

دفتر محمدجواد لاریجانی:

۰۰۹۸-۲۱-۶۶۴۶۳۸۶۹

قوه قضاییه تبریز (حجت الاسلام مالک اژدر شریفی):

۰۰۹۸-۴۹۱-۳۳۲۰۱۱۰

۰۰۹۸-۴۹۱-۳۳۲۰۱۱

برای حمایتتان از شما سپاسگذاریم .

Urgent Action: Zahra and Ali in Imminent Danger of Stoning

مترجم: آسیه حائری

 

[1] Women Living Under Muslim Laws

Tags: , , , , , , , , , , , , ,

1 پاسخ به “درخواست اقدام فوری : زهرا و علی در خطر قریب الوقوع سنگسار”

  1. با تشکر از اطلاع رسانی شما . تماس گرفته شد و پیغام گذاشتم . همچنین خبر را در پیج فیسبوکم به اشتراک گذاشتم

پاسخ دهید